اهم وظایف مدیر و مجموعه دفتر پرستاری به شرح زیر می باشد:
- تعیین اهداف : کوتاه مدت ، میان مدت ، دراز مدت
- برنامه ریزی لازم در زمینه های بهبود کیفی مستمر فعالیتها
- ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر
- هدایت و رهبری واحدهای ذیربط
- ایجاد هماهنگی و مشارکت کارکنان در برنامه ریزی های درمانی و بهداشتی
- تعیین حدود انتظارات عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی
- برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخشهای پرستاری
- نظارت و کنترل کیفیت مرافبتهای پرستاری بر اساس استاندارد های تعیین شده با استفاده از ابزارهای مناسب
- نظارت بر حسن اجرای شرح وظایف و ارزشیابی کارکنان
- ایجاد انگیزش شغلی در کارکنان
- شرکت فعال در کمیته های بیمارستان و دیگر نهادهای سیاستگذاری
- تعیین اهداف آموزشی
- برنامه ریزیهای آموزشی با توجه به نیاز بخش ها
- تدوین برنامه های آموزشی مدون
- تهیه و تنظیم ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد فعالیتهای آموزشی
- هدایت و آموزش کارکنان
- تامین نیازهای آموزشی کارکنان شامل: آشناسازی پرسنل جدیدالورود با مقررات و خط مشی های بیمارستان
- ایجاد هماهنگی در برنامه ریزی آموزشی بالینی دانشجویان
- برنامه ریزی جهت پیشگیری از عفونت در بیمارستان
- برنامه ریزی جهت اجرای برنامه های حفظ ایمنی بیمار
- برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات به مددجویان.
در مجموعه دفتر پرستاری، سوپروایزرین بالینی، سوپروایزر آموزشی، كارشناس کنترل عفونت و کارشناس آموزش به بیمار و مسئولین محترم بخش ها، یاریگر مدیر خدمات پرستاری جهت دستیابی به اهداف و خط مشی های تعیین شده می باشند.